logo

ARF Multimedier

Vi varetager dine mediepolitiske interesser

ARF

TV2 – Dialogmøde

 Bestyrelsen var den 8. september til dialogmøde med TV2. Mødet foregik på Kvægtorvet i Odense. Mødet var et af de to årlige møder som Samarbejdsforum for Lytter- og seerorganisationerne (SLS) afholder med ledelse hos TV2.
På møderne har vi lejlighed til at komme med ideer, ros og ris til udsendelserne, og medbringe evt. klager og ros vi har modtaget fra medlemmerne.
På mødet orienterede Lotte Lindegaard om udsendelsesstrategien og kunne bl.a. oplyse, at seerne i marts måned havde set TV2 nyheder, 29 min. dagligt mod 14 min. dagligt hos DR.

Fiktionsstrategi
På mødet blev der også drøftet den senest annoncerede abbonnementsforhøjelse hos TV2, der stiger med 1 kr., siden 2011 hvor der blev indført abbn. Betaling for TV2 er prisen herfor steget med næsten 80 pct. ARF protesterede over forhøjelsen, idet betaling for TV2 (public service) blev indført da TV2 var i vanskeligheder, hvilket slet ikke er tilfældet mere. ARF finder det derfor urimeligt, at man til stadighed gennemfører abbn. forhøjelser. Endelig har vi bemærket, at prisstigningen denne gang kun er sat for et år, hvor man tidligere havde en 3 års periode.
Endelig har TV2 også indirekte gennemført prisstigning ved at begrænse antal devises til 5.
Derimod var der ros til udsendelsen om Bent Fabricius Bjerre, som blev udsendt umiddelbar efter hans død. Lotte Lindegård kunne oplyse, at man havde lignende programmer på lager, der skulle udsendes efter at den medvirkende persons død.
Der blev lovet nye fiktionsudsendelser om søndagen.
Har du ro, ris eller forhold du ønsker medtaget til drøftelse på dialogmøderne, så send det til forbundskontoret.

Public service på TV 2
Ifølge TV 2s public service-tilladelse skal TV 2s hovedkanal have et bredt udbud af programmer omfattende nyhedsformidling, sport, oplysning, kunst og underholdning. Der skal i udbuddet tilstræbes kvalitet, alsidighed og mangfoldighed.
Ved programlægningen skal der lægges afgørende vægt på hensynet til informations- og ytringsfriheden. Ved informationsformidlingen skal der lægges vægt på saglighed og upartiskhed.
TV 2 skal tilbyde en bred samfundsmæssig dækning af Danmark og afspejle den mangfoldighed af kultur, livsopfattelse og levevilkår, der er i de forskellige dele af landet. Udsendelsesvirksomheden skal sikre befolkningen adgang til væsentlig samfundsinformation og debat. I udsendelsesvirksomheden skal der lægges særlig vægt på dansk sprog og dansk kultur.
På Kulturministeriets hjemmeside kan du læse TV 2s public service-tilladelse, som også specificerer krav om bl.a. dansk drama, nyheder, filmstøtte, tekstning, tegnsprogstolkning, dialogmøder og rapporteringen via public service-redegørelsen.

Public service-redegørelser:
TV 2 fremlægger hvert år en public service-redegørelse. Heri redegøres for, hvordan TV 2 i det forgangne år har levet op til de forpligtelser, som fremgår af public service-tilladelsen. Du kan finde TV 2s public service-redegørelser her.

.

 DR: Store nyheder på børneområdet

 

– I en tid, hvor det udenlandske indhold til børn strømmer ud af skærmene som aldrig før, er der mere end nogensinde brug for dansk kvalitetsindhold til børn herhjemme, siger Maria Rørbye Rønn, generaldirektør i DR. – Vi er derfor på vej med en række nye tilbud: Et helt nyt univers til de helt små børn, og animation med blandt andre Jakob Martin Strids figurer og fiktion til de større børn.

DR lancerer “Minisjang”
DR har i den forbindelse præsenteret det nye børnetilbud DR Minisjang, sammen med både gamle og nye danske klassikere som Strids “Lille Frø”, der bliver vakt til live i ny animation, og ikke mindst de ikoniske figurer Kaj og Andrea, der vender tilbage, når de har 50-års jubilæum næste år.

DR Minisjang er for de 1-3-årige. Det er et tilbud, som alle forældre kan tilvælge fra april 2021. Minisjang bliver et selvstændigt og afgrænset univers på DR’s streamingtilbud DRTV, og derudover bliver det også som selvstændig app. Det betyder, at DR nu følger barnet hele vejen og har målrettet indhold og skræddersyede tilbud til tre forskellige målgrupper af børn fra 1-14 år.

De toårige streamer
Omkring halvdelen af danske børn under tre år streamer ugentligt indhold fra blandt andre DR og Youtube. Derfor vil DR med Minisjang give småbørnsforældrene et alternativ, som de kan vælge til, når de gerne vil have et sikkert, dansk kvalitetstilbud.
– Når vi nu ved, at de yngste børn har et stort medieforbrug, så er det vigtigt, at vi sikrer et public servicetilbud, der er specifikt målrettet dem, siger Morten Skov Hansen, chef for DR’s børnebrands. – Vores særkende og eksistensberettigelse er, at vi vil være dem, der kender danske børn bedst. Ikke kun som en algoritme i en international streamingtjeneste, men hele barnet og barndommen anno 2020.
– Derfor har vi med hjælp fra blandt andre en kognitiv psykolog udviklet Minisjangs univers, figurer og indhold, så det tager højde for børnenes udvikling. For os er det nemlig ikke vigtigt, hvor meget de ser – det afgørende er, hvad de ser. Og det glæder mig derfor, at landets småbørnsforældre fra næste år kan vælge et alternativ til de kommercielle tilbud – et alternativ med både nostalgiske og nye produktioner, der tager afsæt i DR’s værdier.

Ultras nye grænser
Med DR’s justerede børnemålgrupper henvender Ultra sig nu til de 9-14 årige. Det er en aldersgruppe, der især er karakteriseret ved, at de er godt på vej ind i teenagelivet, hvor nye tabuer, dilemmaer, grænser og usikkerheder melder sig på banen og fylder i deres hverdag.
I efteråret kommer DR Ultra med en række nye fakta- og fiktionsserier, som tager fat om netop disse temaer. Der bliver blandt andet premiere på “Over grænsen”, “Freaks”, “Niende” og “Akavet 2”, samt “Ultra smider tøjet 2”. Alle har det til fælles, at programmerne dykker ned i temaer, som den del af målgruppen er optaget af netop nu, såsom kroppen, forelskelse, forældre, sex, identitet, ansvar og alkohol.

Årets julekalender
Få lande i verden har en så stærk tradition for julekalender, som vi har her i Danmark. I år samarbejder DR med en anden dansk kulturbærende institution, nemlig Det Kongelige Teater, om at skabe den helt særlige, magiske julestemning, som kan samle alle familier i Danmark i juletiden.
Der bliver offentliggjort meget mere om dette års julekalender, “Julefeber”, ved et særskilt pressearrangement den 4. november på Det Kongelige Teater.